Žene kamenog lica: Historija gejši i tajna njihovog posla

0
234

Četvrt gejši u Kjotu pokazuje svijetu bezizražajno lica, beskrajni redovi vremešnih drvenih pročelja, male dvospratnice na kojima sjenka od bambusa zakriljuje prozore, onemogućavajući pogled unutra.

Upravo su se tu, u javnim kućama, i u četvrtima za uživanje u Tokiju i Osaki, u XVII vijeku prvi put pojavile gejše, kao plesačice i muzičarke. Prve gejše bile su muškarci, ali do sredine XVIII vijeka tom profesijom su ovladale žene – a tradicija se očuvala do danas.

Moderna gejša je šlag velike industrije koja se vjekovima razvijala da ugodi senzualnim željama japanskih muškaraca. Ali, ona nije prostitutka. Ako pruža seks, to je po njenoj vlastitoj volji ili kao dio trajnog odnosa. Njen posao je da prodaje san – o raskoši, romantici i ekskluzivnosti – najbogatijim i najmoćnijim muškarcima Japana. U najskupljim restoranima i kućama čaja, dok muškarci obavljaju ozbiljne poslovne pregovore, gejše toče sake i održavaju razgovor – po cijeni od više hiljada dolara.

Malobrojne žene koje danas ulaze u svijet gejši privukla je romantična predstava o njima ili ljubav prema tradicionalnim vještinama. Ali, prije Drugog svjetskog rata većina gejši nije imala izbora, bile su rođene u tom poslu ili prisiljene da se njime bave kako bi preživjele.

U društvu u kojem je ženi bilo mjesto ili u kući ili u bordelu, gejše su izborile odvojeni kutak, stvorivši zajednicu žena poznatu kao “svijet cvijeća i vrba”. Odjevale su se u raskošna svilena kimona i težile savršenstvu u šminkanju i otmjenom ponašanju. Na svom vrhuncu, u XIX vijeku, diktirale su modu i popularnu kulturu, bile su supermodeli tog vremena. Ali, kako se zapadnjačka kultura širila posljeratnim Japanom, gejše su se zamrznule u vremenu, učinivši tradiciju djelom svoje privlačnosti.

Gejša, što znači “osoba koja živi u skladu s umjetnošću”, uči ceremoniju čaja, kaligrafiju i instrument koji se zove šamizen, uvježbava plesne tačke koje su jedino javno iskazivanje njenih nadarenosti. U tim ekstravagantnim priredbama gejša se kreće kroz niz suzdržanih i elegantnih poza, pri tom rijetko pretjerujući.