Nema više dopisivanja sa doktorima putem mejla u ljubljanskim zdravstvenim centrima. Zdravstveni centar Ljubljana umjesto toga uvodi portal za pacijente.
Naime, Medicinski centar Ljubljana počeo je sa uvođenjem portala za pacijente preko kojeg pacijenti mogu pristupiti svom liječniku. Nakon implementacije portala u individualnom domu zdravlja, komunikacija sa doktorom putem mejla više nije moguća.
Do kraja ove godine svi medicinski centri koji djeluju u sklopu Zdravstvenog centra Ljubljana trebali bi uvesti portal za pacijente, koji predstavlja novi način elektronske komunikacije sa klinikom. To znači da prepiska sa doktorom putem mejla više neće biti moguća, ali će ambulante i dalje biti dostupne telefonom ili za ličnu posjetu.
U martu 2022. godine portal je prvi put korišten u ZD Ljubljana – Šentvid.
Kako su objasnili iz ljubljanskog medicinskog centra, portal za pacijente prvenstveno omogućava mnogo sigurniju elektronsku komunikaciju između pacijenta i ambulante porodičnog liječnika.
Registracija na portalu je moguća ličnom registracijom ili registracijom na SigenCa ili SigovCa digitalne certifikate i siPass. Nakon registracije, pacijent ulazi na portal sa dvofaktorskom autentifikacijom. Korisnici portala komuniciraju sa klinikom otvaranjem nove teme i pisanjem poruke. Ambulanta prima njihovu poruku automatski u zdravstvenom informacionom sistemu IRIS, što zdravstvenim radnicima štedi mnogo vremena.
“Jedna od najvećih prednosti i inovacija na slovenačkom prostoru je integracija portala sa zdravstvenim informacionim sistemom IRIS koji koristimo pri radu u ambulanti. To znači da korišćenjem portala ambulante porodične medicine, mi ćemo rasteretiti znatan administrativni posao (npr. lijekovi koji se naručuju putem portala ne moraju se ručno unositi u modul eRecepti)“, naveli su iz ZDL-a.
Portal donosi i prednosti za korisnike. Na portalu pacijentima je dostupna lista lijekova koji su im propisani i izdavanje uputnica. Portal mogu koristiti i za naručivanje lijekova koje redovno primaju i uputnice za pregled od specijalista kod kojih se zbrinjavaju. Kako navode iz ZDL-a, u bliskoj budućnosti biće moguće naručiti i medicinske uređaje koje pacijenti redovno koriste, kao i pregled zaliha pacijenata i izdavanje bolovanja. Ubuduće će se moći naručiti i pregled u ambulanti porodične medicine i vađenje krvi u laboratorijama Doma zdravlja Ljubljana.
Prema ZDL-u, na portalu se snalaze starije osobe koje dobro koriste računar. Drugi i dalje mogu komunicirati sa klinikom telefonom, običnom poštom ili lično posjetiti kliniku.
“Pacijent može ovlastiti i drugu osobu (rodbinu, staratelje, prijatelje) ako nema svoju mejl adresu i broj mobilnog telefona koji će u njihovo ime moći komunicirati sa klinikom, što se najčešće dešava i sada kada koristi mejl”, dodaju u ZDL-u.
Marolt Meden, predsjednik Udruženja za dostojanstveno starenje “Srebrna nit Biserka”, upozorava da je prilikom uvođenja novih sistema potrebno voditi računa o tome u kojoj mjeri stariji znaju koristiti računar, internet i aplikacije koje su im dostupne.
“Kada je digitalizacija u pitanju, mora se uzeti u obzir stvarno stanje i svakom se može dati mogućnost izbora, a da vas ne tjera da koristite program koji ne znate koristiti. Na taj način brzo postajemo druga klasa”, smatra Meden i dodaje:
“Uobičajeno, donosioci odluka savjetuju starije osobe da zatraže pomoć od svojih unuka, što smatramo neprimjerenim. Podatke o svom zdravlju, koje neko koristi da kontaktira svog ljekara opšte prakse, možda neće htjeti podijeliti sa svojim rođacima.”
Iako će i ubuduće biti moguće pozvati ličnog doktora telefonom, čak je i to ponekad previše komplikovano za starije osobe, jer je telefonski pristup na nekim mjestima vrlo ograničen.
“Automatske sekretarice ili telefonske sekretarice su krajnje neljubazne prema starijim osobama.”
Do sada je, prema Medenu, mejl koristilo dosta starijih pacijenata za pristup svom ličnom doktoru.
“Ja i sam šaljem mejl svojoj doktorici da se zakažem za pregled, a ona mi u odgovoru pošalje termin. Meni je to mnogo lakše, jer nema potrebe da objašnjavam cijelu dijagnozu“, ističe Meden.
Portal za pacijente prvi put je uveden u Bolnici Šentvid, gdje je elektronska komunikacija sa porodičnim ljekarima putem portala aktivna od 1. juna ove godine. Od 4. jula portal su aktivirale i lokalne ambulante za predškolsku i školsku djecu.
U ZD Bežigrad trenutno se uvodi novi način elektronske komunikacije sa ambulantom. Do kraja ove godine očekuje se prelazak na portal svih ambulanti porodične medicine koje djeluju u sklopu ZD Ljubljana.
izvor: bhrtba