Kad je Washington D.C. prošlog tjedna objavio da priprema zimsku mješavinu za posipanje ceste korištenjem ekstrakta repe, mnogi su bili zbunjeni. Ipak, čini se da funkcionira.
Ekstrakt šećerne repe biorazgradiv i manje korozivan
Naime, ekstrakt šećerne repe u kombinaciji s tradicionalnim kloridima za otapanje leda može biti učinkovitiji u snižavanju točke smrzavanja vode nego sama sol, piše Bloomberg. Također je biorazgradiviji i manje korozivan za vozila.
Ovu metodu otkrio je mađarski znanstvenik 1990-ih, a proširila se Sjevernom Amerikom, zajedno s drugim nusproizvodima prehrambene industrije – soku od kiselih krastavaca, salamuri od sira i ostatatcima piva, koji su poslužili u smanjenju uporabe soli, prenosi HAK Revija.
Svake zime na ceste u SAD-u baci se oko 15 do 17 milijuna tona soli za ceste – sol koja kontaminira vodene putove, zagađuje ekosustave i prodire u čelik na snježnim strojevima i zgradama. Zabrinutost za okoliš oko prekomjerne upotrebe soli na cestama i kemijskih sredstava za odleđivanje potaknula je neke nedavne promjene politike.
U Michiganu, snježnoj državi koja uzgaja tisuće hektara šećerne repe, zakonodavno tijelo je 2020. izglasalo pokretanje pilot programa za uvođenje poljoprivrednih aditiva u zimske tretmane cesta kako bi se proučio njihov utjecaj. Još ranije je grad Winnipeg, glavni i najveći grad u pokrajini Manitobi, Kanada, pokrenuo sličan projekt.
Odleđivanje na bazi cvekle
Pojavili su se i prvi proizvodi za odleđivanje cesta na bazi cvekle. U kombinaciji s raznim kloridima, mješavina za otapanje leda također djeluje mnogo bolje od kamene soli, što omogućuje ekipama na autocestama da je koriste manje.
Za svaki dolar uložen u ekstrakt cikle uštede se četiri dolara za sol. Navodno, sol s ciklom ima mnogo ugodniji miris od soli s repom. Djeluje kao recept iz neke kuhinje, međutim, nije.
Program N1