Policijski službenici Federalne uprave policije svakodnevno zaprimaju prijave od građana, a koje se odnose na različite vidove online prevara, među kojima su i prevare koje se tiču zloupotrebe podataka s bankovnih kartica građana, rekli su Feni iz Federalne uprave policije.

Oštećene osobe su različite životne dobi koje nisu upoznati s ovakvim vidom prevare, kao i činjenicom da njihovi podaci s bankovne kartice mogu biti zloupotrijebljeni, odnosno da treća osoba koja posjeduje podatke njihove bankovne kartice, novac s nje može potrošiti u različite svrhe putem interneta, kažu iz FUP-a te savjetuju građane da obrate pažnju na sigurnost svojih podataka na bankovnim karticama, imajući u vidu da je većina prevara zasnovana na ljudskim greškama.

Prevaranti se služe raznim metodama, a u nekim slučajevima, kako kažu iz policije, oštećene osobe kontaktiraju nepoznate osobe, koje se predstavljaju kao službenici banke te ih tom prilikom obavještavaju da su dobili poklon bon i zahtijevaju podatke bankovne kartice, kako bi im uplatili novčani iznos tog dobijenog poklon bona.

U drugim, pak, slučajevima, građane koji su vršili online prodaju, kontaktirale su nepoznate osobe koje su se predstavljale kao kupci, zahtijevajući da uplatu izvrše na bankovni račun, odnosno karticu te su tražili podatke s bankovne kartice, kako bi izvršili navodnu uplatu.

Nakon što oštećene osobe ustupe podatke, trećim osobama, te osobe novac s bankovnih kartica u kratkom roku potroše ili prenesu na neki drugi online servis.

U slučaju navedenih događaja, građani zloupotrebe trebaju prijaviti svojoj banci kako bi se bankovna kartica blokirala i spriječila daljnja zloupotreba, nakon čega je slučaj potrebno prijaviti nadležnoj policijskoj upravi.

– Upozoravamo građane da nikada ne dijele podatke o svojim bankovnim karticama trećim osobama te također napominjemo da službenici banke nikada neće putem telefona tražiti podatke s bankovne kartice klijenta – naglašavaju iz FUP-a.

Iz Agencije za bankarstvo FBiH navode da su, u skladu s odredbama člana 36. Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, banke dužne omogućiti korisnicima finansijskih usluga da u svakom trenutku prijave gubitak, krađu ili transakciju izvršenu neovlaštenim korištenjem platne kartice, odnosno podataka s platne kartice.

Dodaju i da u sastavu Agencije kao samostalna organizaciona jedinica, djeluje Ombudsmen za bankarski sistem s ciljem promoviranja i zaštite prava i interesa fizičkih osoba kao korisnika finansijskih usluga i mirnog rješavanja spornih odnosa između korisnika i subjekata bankarskog sistema.

U periodu digitalne transformacije poslovanja banaka dolazi do razvoja novih ili modifikacije postojećih proizvoda, usluga i procesa te određene vrste rizika postaju izraženije u odnosu na period tradicionalnog bankarstva. Također, pojavljuju se i novi rizici koji proizlaze iz makroekonomskog okruženja, ističu iz Agencije.

U skladu s odredbama Zakona o bankama, banke su dužne uspostaviti sveobuhvatno i efikasno upravljanje rizicima. Sistem upravljanja rizicima u banci mora biti uspostavljen na način da obuhvati sve rizike koje banka smatra značajnim i kojim je izložena ili bi mogla biti izložena u svom poslovanju i njih treba definirati u svojoj strategiji, politikama i procedurama za upravljanje rizicima.

Dodatno, upravljanje rizicima informacijskog sistema treba da obuhvati i dijelove informacijskog sistema i servise koji podržavaju ključne poslovne operacije i distribucijske kanale kao što su bankomati, elektronsko bankarstvo, kartično poslovanje i slično.