Anketa / Škole treba otvoriti: Svi problemi s kojima se susreću učenici u BiH

0
75

 

Pandemija COVID–19 donijela je sa sobom veliki broj problema vezanih za online nastavu.

Od 11. 3. 2020. godine učenice i studenti boravili su jako malo ili nimalo u učionicama. Njihovo učenje i rad vezani su za kućni prostor i uvjete koji su daleko od idealnih – stolice, stolovi, osvjetljenje, buka, toplota prostorija – sve su to faktori okruženja koji uveliko utječu na kvalitet učenja i zdravlja naše djece, piše Školegijum.

Tarik Pračić, Ena Smajović, Amina Adrović, Amna Buljušmić, Melisa Kecanović, studentice treće godine psihologije, dobile su zadatak da pripreme pregled ergonomskih problema s kojima se susreću djeca i mladi širom svijeta i fizičkih problema nastalih kao posljedica neadekvatnog položaja tijela. Radeći na svom zadatku, shvatile su da nema smisla samo pregledati tuđe podatke i zato su provele ispitivanje kako bi vidjele da li se i naša djeca susreću sa sličnim problemima kao njihovi vršnjaci širom svijeta.

Pripremile su anketu s različitim pitanjima kako bi prikupile osnovne podatke o nivou fizičke aktivnosti đaka na sedmičnom nivou, izmjenama u fizičkim aktivnostima uzrokovanim okolnostima nastalim COVID-19 pandemijom, bolovima u mišićno-skeletnom sistemu u posljednjih 12 mjeseci, mišljenja o njihovoj povezanosti s online uvjetima obrazovanja i življenja, sedmičnom vremenu utrošenom ispred računara, prakticiranju pravilnog držanja tijela, zadovoljstvu ergonomskim karakteristikama učionica i domova, nivou produktivnosti u domovima, te o zadovoljstvu procesom učenja.

U anketi su učestvovala 142 učenika srednje škole i 50 učenika osnovne škole.

Pozitivna vijest je da više od pola ispitanih đaka osnovnih i srednjih škola sedmično minimalno dva i po sata obavlja fizičke aktivnosti umjerene težine, poput brzog hodanja, vožnje bicikla, plesa, košenja trave, planinarenja i rolanja, ili intenzivnije (sportski treninzi). Đaci osnovnih škola u većem procentu prakticiraju ove aktivnosti nego oni stariji, što je vjerovatno rezultat uključenosti roditelja u organiziranje fizičkih aktivnosti (vožnje na treninge, zajedničke fizičke aktivnosti i slično).

Međutim, ostale vijesti nisu pozitivne.

Naime, 63 posto đaka osnovne i 73 posto srednje škole prijavilo je da se njihova fizička aktivnost značajno smanjila tokom pandemije COVID-19; 20 posto učenika srednje škole smatra da su stres i fizička aktivnost povezani, odnosno da visok nivo stresa uzrokuje smanjenje nivoa fizičke aktivnosti i obrnuto.

Također, 56 posto učenika osnovne i 73 posto srednje škole u posljednjih 12 mjeseci osjetilo je bolove u mišićno-skeletnom sistemu. Učenice srednje škole najviše bolova osjetile su u području vrata (60 posto), gornjeg dijela leđa (51 posto), ramena (42 posto), te donjeg dijela leđa (65 posto). Učenice osnovne škole najviše bolova osjetile su u području vrata (27 posto), donjeg dijela leđa (23 posto), u koljenima (30 posto), te u gležnjevima stopala i u stopalima (20 posto); 60 posto učenika osnovne škole smatra da su doživljeni bolovi uzrokovani ili povećani uvjetima online školovanja i okruženja, dok njihovo mišljenje dijeli 47 posto učenika srednje škole.

Učenici i osnovnih i srednjih škola sedmično provode više od 20 sati za elektroničkim uređajima (mobitelima, tabletima, računarima). Da pravilno drži tijelo prilikom korištenja računara smatra 66 posto učenika srednje škole, ali je jako mali broj njih zadovoljan ergonomskim karakteristikama svojih učionica (samo šest posto); 51 posto srednjoškolaca smatra da su ergonomske karakteristike njihovih domova povoljnije od onih u školi.

Kod učenika osnovnih škola situacija je drugačija. Njih 70 posto zadovoljno je ergonomskim karakteristikama svojih učionica, a 58 posto smatra da su one bolje od onih u domovima.

Zabrinjavajuće je da 37 posto đaka srednje škole misli kako uopće ne postiže identičan nivo produktivnosti u kućnim uvjetima u odnosu na nastavu u učionici. Samo 10% njih smatra da imaju jednaku produktivnost. Kod djece osnovnih škola ovi procenti su i viši: 64 posto učenika vjeruje da ne postiže identičan nivo produktivnosti u kućnim uvjetima.

Više od polovine srednjoškolaca uviđa vezu između fizičkog okruženja u kući i motivacije za učenjem, a 75 posto učenica osnovnih i srednjih škola prijavljuje da ih nivo buke ometa u radu i učenju.

U ovom studentskom radu osigurani su dodatni podaci o tome kako pomoći djeci da održe fizičko zdravlje i produktivnost tokom online nastave.

Učenice i učenici sedmično trebaju ulagati minimalno preporučeno vrijeme za fizičku aktivnost, što je izuzetno bitno za njihovo zdravlje, pogotovo u uvjetima pandemije. Primjetno je da đaci, naročito srednjih škola, imaju bolove u dijelovima mišićno-skeletnog sistema koji su uzrokovani online uvjetima školovanja i sjedećim načinom života. Sedmično provode daleko više od preporučenog vremena za računarima, što je očekivano budući da je školovanje premješteno u online okruženje.

Nedovoljan broj đaka pravilno drži tijelo prilikom korištenja računara, što predstavlja rizik za pogoršanje bolova u mišićno-skeletnom sistemu. Buka je veliki problem u kućnom okruženju. Činjenica da učenici smatraju kako ne postižu zadovoljavajući nivo produktivnosti u domovima ukazuje na potrebu za pronalaženjem načina da se vrate u škole, piše Školegijum.

Online uvjeti učenja i podučavanja ostavljaju trag na mišićno-skeletnom sistemu učenika i učenica, i potrebno je u što skorijem roku razviti sadržaje dostupne svim đacima, koji će ih podsjećati na važnost pravilnog držanja tijela i ruku na računaru, na važnost kratkih i čestih odmora, vježbi između i nakon časova, kako bi spriječili stvaranje loših navika i prevenirali niz težih problema izazvanih neadekvatnim uređenjem radnog prostora.


Radiosarajevo.ba