U znak sjećanja na sve one koji su svjedočili životu gornjovrbaske regije u vrijeme popularnog   „Ćire“

 

 

Oktobra mjeseca prije 127 godina  puštena  je u promet  uskotračna pruga Travnik – Donji Vakuf – Bugojno .

U znak sjećanja na sve one koji su tokom 78 godina svjedočili životu gornjovrbaske regije u vrijeme saobraćanja popularnog   „Ćire“ dijelimo sa sa Vama novinarski članak iz 2012. godine  i razgovor sa  sada rahmetli Naimom Ćatićem, vozovođom uskotračne pruge.

 

Zvuka sirene sa posljednje vožnje “Ćirom” na relaciji Donji Vakuf – Gornji Vakuf , Naim Ćatić iz Donjeg Vakufa sjeća se s ponosom,ali i sjetom. Ovaj osamdesetpetogodišnjak jedan je od najstarijih,ako ne i najstariji,vozovođa uskotračne pruge u našoj zemlji sa veoma živim sjećanjem na razvoj željeznice od 1947. do ukidanja “Ćire”.

“Objesili smo ciglu na sirenu voza tako da je ona ječala sve do Gornjeg Vakufa.”-  prisjeća se Naim oproštaja od “Ćire” i ugodnog života na uskotračnoj pruzi.Nakon obustavljanja putničkog saobraćaja 1973. ,još godinu dana radio je na teretnom vozu a potom otišao u penziju. Tridesetdvije godine proveo je na željeznici,u početku radio je kao kočničar, potom kratko vrijeme kao kondukter,a najduže kao vozovođa. U to vrijeme većina ljudi putovala je željeznicom. “Tada nije bilo autobusa,ni kola. Nikuda se nije žurilo,sjedneš na voz,pa kada stigneš.” -objašnjava Naim. “Ćiro” je, kaže,od Donjeg Vakufa do Jajca vozio oko sat vremena, a na povratku duže. Maksimalna brzina bila je 60 km/h, a vozilo se ispod 40 km/h jer je pruga bila lošeg kvaliteta.  “Bilo je i nezgoda,1953.godine na teretnoj vožnji za Jajce u Vrbas se srušilo 13 vagona,ali na sreću nikome nije ništa bilo.”- sjeća se Naim Ćatić, koji je tada mijenjao kolegu na mjestu kočničara.

Za prelazak preko Komara, na pruzi za Travnik, koristila se tkz.lokomotiva zupčanica kako bi se savladao uspon terena.  Putnički voz preko ovog prijevoja vozile su dvije,a teretni tri lokomotive. U Oborcima se kačila treća lokomotiva,a odspajala dolaskom u Goleš.-saznajemo od ove žive željezničke enciklopedije.

“U to vrijeme od rada na željeznici dobro se živjelo. Punih 20 godina svakog ljeta išao sam sa porodicom na more.Imali smo besplatnu vožnju po cijeloj bivšoj državi.”- kazuje nam Naim Ćatić iz Donjeg Vakufa ,koji već 35 godina uživa u zaslužnoj penziji.

Uskotračna pruga Lašva – Travnik je otvorena za saobraćaj 26.8.1893.godine, nešto više od godinu dana kasnije, 14. 10. 1894. godine  počela se koristiti i relacija od Travnika,preko Donjeg Vakufa za Bugojno. Prvog maja 1895. otvorena je i uskotračna pruga od Donjeg Vakufa do Jajca u dužini od 33,6 kilometara. Ukupna dužina pruge Lašva – Travnik – Donji Vakuf – Jajce je bila 93.8 km. Putnički saobraćaj je obustavljen 1973, a teretni godinu kasnije.

Stanice su se nalazile u mjestima: Donji Vakuf , Kopčić  , Crniče, Gračanica, Odžak ,Pajić Polje ,Trnovača ,Gornji Vakuf…

 

Autor teksta : Dijana Makić

Facebook
Twitter
X
WhatsApp
Telegram
Email
Print