Eko test: U prvih 10 mjeseci u FBiH 78.150 vozila nisu prošla testiranje

voznjaautomobila

Eko test uveden je s ciljem razvoja i poboljšanja kvalitete zraka, te zaštite okoliša u FBiH, usklađen je s Direktivama Europske unije koje reguliraju ovu oblast, te je neophodan za osiguranje postizanja ciljeva smanjenja emisija štetnih plinova motornih vozila, priopćeno je iz Federalnog ministarstva prometa i veza povodom učestalih upita vezanih za eko test.

– Prilikom donošenja ovog propisa, Federalno ministarstvo prometa i veza se vodilo smjernicama iz Okvirne prometne politike BiH za razdoblje od 2015. do 2030. godine, gdje je u točki 35. navedeno: „Vijeće ministara BiH i Vlade entiteta i Brčko Distrikta BiH prihvaćaju opredjeljenje za praćenje standarda na plinske emisije, emisije čvrstih čestica i razinu buke za vozila u skladu s definiranim međunarodnim sporazumima i EU.“

U Pravilniku je u potpunosti primjenjena direktiva Europske unije 2009/40/EC,odnosno njena zadnja dopuna 2010/48/EU, a isti je donesen s ciljem upravljanja zagađenjem zraka koje nastaje zbog ispuštanja plinova motornih vozila, što je u skladu sa globalnim težnjama u svijetu.

U proteklim godinama bili smo svjedoci enormnog zagađenja zraka u brojnim gradovima u Federaciji – Tuzla, Zenica, Sarajevo su samo neki gradovi u kojima je zdravlje građanina bilo ozbiljno ugroženo zbog emisije čvrstih čestica i plinova. Značajan dio tog zagađenja potjecao je i potječe od motornih vozila koja su stara i neprilagođena modernim normama zaštite okoliša i zaštite zraka, priopćeno je.

– Prema podacima vodećih zemalja, koje provode istraživanja na području očuvanja okoliša, trećina zagađenja zraka potječe od ispušnih plinova motora sa unutarnjim izgaranjem, koji se u najvećoj mjeri odnosi na emisiju ugljičnog monoksida i ugljičnog dioksida CO2 te drugih štetnih sastojaka nastalih izgaranjem fosilnih goriva u motorima cestovnih vozila.

Prošle godine u Sarajevu, za vrijeme najvećeg zagađenja zraka, u cilju smanjenja zagađenosti, primjenjivani su principi vožnje par-nepar što je izazvalo val ogorčenja građana, jer su na isti način tretirana vozila koja onečišćuju kao i ona koja manje onečišćuju zrak i imaju vrlo suvremenu opremu. Nespremnost nadležnih institucija na adekvatnu reakciju u ovakvoj kriznoj situaciji pokazali su i apeli za nekorištenje osobnih vozila u tom razdoblju, kao jedino rješenje koje je ponuđeno, te se pokušalo zabraniti prometovanje vozilima euro norme manje od tri. Ove je mjere bilo nemoguće provesti, jer nije postojala baza podataka o vrsti i starosti vozila i utvrđenim emisijama, niti su vozila bila adekvatno obilježena u pogledu euro norme koju ispunjavaju.

Federalnom strategijom zaštite okoliša, kao jedan od razvojnih ciljeva je navedeno prikupljanje podataka o vrsti i starosti vozila sa tehničkog pregleda i utvrđenim emisijama, sve kako bi se moglo utjecati na stopu smanjenja broja vozila bez katalizatora. Jedan od ciljeva eko-testa je upravo taj, jer je isključenje vozila sa nezadovoljavajućom emisijom štetnih plinova planirano nakon prijelaznog razdoblja testiranja od 2020. godine nadalje, kada eko-test postaje eliminatoran prilikom registriranja vozila.

Jedan od najznačajnih efekata uvođenja eko testa i njegove pravilne primjene je klasifikacija vozila prema stupnju zagađenja, na 7 različitih ekoloških kategorija, od onih koja su u potpunosti neprilagođena i izuzetno mnogo utječu na onečišćenje do onih koja su moderna i emitiraju vrlo malo čestica i štetnih plinova. Prednost eko testa provedenog na ovakav način je da je po prvi put na razini Federacije BiH izrađena baza podataka motornih vozila klasificiranih po stupnju zagađenja koje emitiraju. Prije uvođenja eko testa i njegovog provođenja prema EU normama samo je 90 vozila bilo neispravno u 2015. godini, dok je 2016. godine 131 vozilo identificirano kao ono koje ne zadovoljava eko normu, a da bi u prvih 10 mjeseci provođenja eko testa prema novom pravilniku, identificirano 78.150 vozila koja nisu prošla testiranje, priopćeno je.

Podaci o pregledanim vozilima također ukazuju na nepovoljno stanje našeg voznog parka, tako da imamo: 86.067 vozila koja su ispod ekološke norme 1, 23.358 vozila s normom jedan i 49.162 vozila s normom 2. Ovi podaci su vrlo dobra podloga za poduzimanje konkretnih mjera i upravljanje onečišćenjem zraka u vrijeme proglašenih „etapa“ zagađenja zraka i omogućuju osnovu za brzu reakciju u smislu smanjenja emisije štetnih tvari od vozila.

U slučaju velikog onečišćenja zraka moguće je brzo poduzeti mjere isključenja vozila iz prometa koja imaju određenu kategoriju ili normu, tj. koja imaju naljepnicu eko-norme <1, 1, 2, što se utvrđuju po potrebi. Eko normu vozila je veoma lako identificirati po boji naljepnice.

Federalno ministarstvo prometa i veza svjesno je postojanja objektivne potrebe da se učine konkretni koraci po pitanjima zaštite okoliša u dijelu onečišćenja koja potječu od prometa, te je temeljem zahtjeva Europske unije, ali i vođeno ciljem zaštite životne sredine i zdravlja izradilo i usvojilo pravilnik o eko-testu. Sam pravilnik je donesen sukladno propisanim procedurama u FBiH i na njega je dobiveno pozitivno mišljenje Ureda za zakonodavstvo Vlade Federacije BiH i Federalnog ministarstva financija.

Nakon isteka godine dana bit će izmjereni i dostupni podaci o emisiji štetnih plinova za sva motorna vozila koja se registriraju na području FBiH, te će ista biti označena adekvatnom naljepnicom, što će omogućiti drugim nadležnim organima efikasnije provođenje mjera zaštite okoliša i smanjenje emisije ispušnih plinova nastalih izgaranjem fosilnih goriva u motorima cestovnih vozila, navodi se u priopćenju.

vecernji.ba

Facebook
Twitter
X
WhatsApp
Telegram
Email
Print