Građani su svjedoci nebrojenih izjava najviših funkcionera vlasti o tome kako je izgradnja autoputeva, u prvom redu Koridora 5C, najveći prioritet. No, u 17 godina gradnje Koridora stali smo na oko 100 kilometara od predviđenih 337. Istovremeno, u regiji situacija sljedeća: Hrvatska 925, Srbija blizu 900 kilometara autoputa.
Nakon preuzimanja funkcija 2015. – među zvučnim obećanjima bilo je i ono – do kraja 2020. izgradit ćemo 100 kilometara autoputa – riječi su bile tada vršioca dužnosti direktora Autocesta Federacije BiH Jasmina Buče. Godinu poslije i nova obećanja. Koalicioni sastanak – Čović – Izetbegović – Radončić i optimistične izjave:
“Ja sam danas siguran da ćemo imati vrlo brzo definirano svaki dio ili svaki LOT, svaku dionicu našeg Koridora i brzih cesta jer su svi kompetentni ljudi bili tu”, izjava je Dragana Čovića, predsjednika HDZ BiH od 15. septembra 2016.
“Da se značajno krene u izgradnju. To podrazumijeva da mi u sljedećih 4 do 6 godina dovršimo autoput i da izgradimo brze ceste do Tuzle, Bihaća, Goražda, a do Mostara bi svakako bilo kroz autoput”, izjavio je Bakir Izetbegović, predsjednik SDA, 15. septembra 2016.
No, gradnja autoputa nije nastavljena – a koaliciona trojka više se i ne sastaje. Ostale su izjave da bi se za šest godina moglo izgraditi više od dvjesto kilometara Koridora. A 17 godina je trebalo za postojećih oko 100.
Situacija na Koridoru je sljedeća:
Tri aktivna gradilišta ukupne dužine 19 kilometara. Poddionica Drivuša – Klopče; poddionica Klopče – Pečuj; druga faza dionice Svilaj – Odžak. Rok za završetak – sljedeća godina. Očekuje se okončanje tendera za dionicu Počitelj – Zvirovići. Dugu 10 kilometara, vrijednu 100 miliona eura.
No, treba podsjetiti na izjavu jednog u nizu čelnih ljudi Autocesta Đenana Salčina:
“Što se tiče drugog LOT-a na dionici Počitelj – Bijača, tu me je praktično prvi radni dan zatekla situacija da se trebam složiti sa izborom skupljeg ponuđača jer se evaluacijom tendera odbacila najpovoljnija ponuda i preferirala izvođača skupljeg za 10 miliona KM”.
Danas, dogovoreni grantovi vrijedni 412 miliona eura, u postupku odobravanje dodatnih 300, tvrde u autocestama FBiH. Čeka se povećanje akciza. Autoceste su pribjegle alternativnim prijedlozima za izgradnju.
“Model koncesije (Doboj jug – Žepče jug, 38 km) Autoceste FBiH su u saradnji sa IFC -om i EBRD – om strukturirale projekat koncesije. Radi se o tome da sjeverno od Tarčina izgradimo autocestu i to sve damo koncesionaru na određeni broj godina, a da taj koncesionar izgradi preostalih 39 kilometara (Žepče –Doboj jug) do spoja s Republikom Srpskom. Čeka se odluka Vlade FBiH za realizaciju”, saopćeno je iz Autocesta FBiH.
U međuvremenu, Republika Srpska otvara dionice autoputa, no ne one na Koridru 5C. Sa trenutnih oko 80 kilometara – ukoliko se ispuni obećanje predsjednika Dodika i spajanje Prnjavora i Banja Luke – Republika Srpska dostiže nivo Federacije. S druge strane situacija nije ništa povoljnija kada je riječ o radovima na cestama na kojima se odvija 70 posto prometa. U Cestama Federacije čekaju no5Ce od akciza.
“Naši prihodi trenutno koji su od naknada za ceste od registracije vozila i slično su dostatni za neke osnovne stvari a to su za redovno zimsko održavanje cesta za pojedine projekte sigurnosti i vraćanje kredita za program rehabilitacije cesta koji je bio od 2008. do 2011. nemamo prostora za neke velike izgradnje”, komentarisao je Ljubo Pravdić, direktor Cesta FBiH.
Samo gradnja Sarajevske zaobilaznice traje proteklih 10 godina. Bila je i predmetom istrage – danas su Ceste u arbitražnom postupku s hrvatskim Osjek Koteksom. A suočeni su i sa tužbama domaćih podizvođača što je potvrdio i direktor preduzeća.
/izvor:N1/