Građani svakodnevno policiji prijavljuju razne slučajeve online prevara, među kojima su i krađe bankovnih podataka zbog čega iz Federalne uprave policije pozivaju na oprez te savjetuju građane da obrate pažnju na sigurnost svojih podataka na bankovnim karticama.
Policijski službenici Federalne uprave policije svakodnevno zaprimaju prijave od građana, a koje se odnose na različite vidove online prevara, među kojima su i prevare koje se tiču zloupotrebe podataka s bankovnih kartica građana, rekli su Feni iz Federalne uprave policije.
Oštećene osobe su različite životne dobi koje nisu upoznati s ovakvim vidom prevare, kao i činjenicom da njihovi podaci s bankovne kartice mogu biti zloupotrijebljeni, odnosno da treća osoba koja posjeduje podatke njihove bankovne kartice, novac s nje može potrošiti u različite svrhe putem interneta, kažu iz FUP-a te savjetuju građane da obrate pažnju na sigurnost svojih podataka na bankovnim karticama, imajući u vidu da je većina prevara zasnovana na ljudskim greškama.
Prevaranti se služe raznim metodama, a u nekim slučajevima, kako kažu iz policije, oštećene osobe kontaktiraju nepoznate osobe, koje se predstavljaju kao službenici banke te ih tom prilikom obavještavaju da su dobili poklon bon i zahtijevaju podatke bankovne kartice, kako bi im uplatili novčani iznos tog dobijenog poklon bona.
U drugim, pak, slučajevima, građane koji su vršili online prodaju, kontaktirale su nepoznate osobe koje su se predstavljale kao kupci, zahtijevajući da uplatu izvrše na bankovni račun, odnosno karticu te su tražili podatke s bankovne kartice, kako bi izvršili navodnu uplatu.
Nakon što oštećene osobe ustupe podatke, trećim osobama, te osobe novac s bankovnih kartica u kratkom roku potroše ili prenesu na neki drugi online servis.
U slučaju navedenih događaja, građani zloupotrebe trebaju prijaviti svojoj banci kako bi se bankovna kartica blokirala i spriječila daljnja zloupotreba, nakon čega je slučaj potrebno prijaviti nadležnoj policijskoj upravi.
– Upozoravamo građane da nikada ne dijele podatke o svojim bankovnim karticama trećim osobama te također napominjemo da službenici banke nikada neće putem telefona tražiti podatke s bankovne kartice klijenta – naglašavaju iz FUP-a.
Iz Agencije za bankarstvo FBiH navode da su, u skladu s odredbama člana 36. Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, banke dužne omogućiti korisnicima finansijskih usluga da u svakom trenutku prijave gubitak, krađu ili transakciju izvršenu neovlaštenim korištenjem platne kartice, odnosno podataka s platne kartice.
Dodaju i da u sastavu Agencije kao samostalna organizaciona jedinica, djeluje Ombudsmen za bankarski sistem s ciljem promoviranja i zaštite prava i interesa fizičkih osoba kao korisnika finansijskih usluga i mirnog rješavanja spornih odnosa između korisnika i subjekata bankarskog sistema.
U periodu digitalne transformacije poslovanja banaka dolazi do razvoja novih ili modifikacije postojećih proizvoda, usluga i procesa te određene vrste rizika postaju izraženije u odnosu na period tradicionalnog bankarstva. Također, pojavljuju se i novi rizici koji proizlaze iz makroekonomskog okruženja, ističu iz Agencije.
U skladu s odredbama Zakona o bankama, banke su dužne uspostaviti sveobuhvatno i efikasno upravljanje rizicima. Sistem upravljanja rizicima u banci mora biti uspostavljen na način da obuhvati sve rizike koje banka smatra značajnim i kojim je izložena ili bi mogla biti izložena u svom poslovanju i njih treba definirati u svojoj strategiji, politikama i procedurama za upravljanje rizicima.
Dodatno, upravljanje rizicima informacijskog sistema treba da obuhvati i dijelove informacijskog sistema i servise koji podržavaju ključne poslovne operacije i distribucijske kanale kao što su bankomati, elektronsko bankarstvo, kartično poslovanje i slično.