Novinar portala Novi.ba na samom početku mjeseca ramazana razgovarao je sa dr. hafiz Elvirom Duranovićem o brojnim temama s višim naučnim saradnikom u Institutu za islamsku tradiciju Bošnjaka u Sarajevu.
Razgovarao: Mirza Hadžijusufović
Poštovani hafize, kako se mi odnosimo prema našem poslaniku Muhammedu a. s.? Da li ga dovoljno poštujemo, te koliko ljudi se trude sprovesti u praksu njegove savjete i hadise?
Dr hafiz Duranović: Odgovor na ovo pitanje zavisi od toga šta podrazumijevate pod poštivanjem Allahovog Poslanika, a.s. Ako je riječ o samoj ličnosti Muhammeda, a.s., onda se može reći da ga Bošnjaci poštuju. Jedno od njegovih imena, kao i imena njegove Časne porodice često se nadjeva djeci u Bosni i Hercegovini. Iako se, nažalost, još uvijek može čuti na ulici da neko grdi Boga, vrijeđanje Božijeg Poslanika, a.s., nikada se nije ukorijenilo među Bošnjacima. S te strane, dakle, Bošnjaci poštuju Allahovog Posalnika, a.s.
Ako međutim pod negovim poštivanjem mislite na slijeđenje njegovog Sunneta, moram priznati da su ranije Bošnjaci mnogo više poštovali svog Poslanika, a.s., nego danas. Danas se recimo, po prvi put, među Bošnjacima može čuti rečenica za koju je Vjerovjesnik, a.s., najavio da će biti izrečena, a to je, da kada se nekom savjetujući ga kaže: ‘Tako je rekao ili uradio Allahov Poslanik, a.s.’, on odgovori: ‘Pusti to, daj mi ono što piše u Kur'anu.’ Također, ranije su se mnogo više učili salavati na Božijeg Poslanika, a.s., s naših munara što se danas uglavnom čini samo tokom ramazana.
Čak je obavljanje sunneta prilikom klanjanja pet dnevnih namaza reliativizirano i od nekih Bošnjaka napušteno. Usto, postepeno ali neumitno Bošnjaci napuštaju Sunnet Allahovog Posalnika, a.s., utkanog u kulturu Bošnjaka što se najbolje može primjetiti u međuljudskim odnosima, poštivanju roditelja, rodbine, starijih, komšija, uleme, učitelja i profesora, gosta, itd. Pomenuto je uzrokovano neselektivnim prihvatanjem evropskih vrijednosti s jedne i napuštanjem islamske tradicije Bošnjaka s druge strane.
Šta nam možete reći o vrijednosti učenja Kur'ana (posebno u ramazanu) i koliko se trebamo družiti s Kur'anom?
Dr hafiz Duranović: Učenje Kur'ana je ibadet, od Boga naređeno i Bogu drago djelo. Vjernicima su, vjerujem, uglavnom poznati ajeti i hadisi koji govore o vrijednosti učenja Kur'ana. Učiti Kur'an preporučeno je podjednako u ramazanu i mimo ramazana. Razlika je u tome što vjernici oslobođeni negativnog šejtanskog utjecaja tokom ramazana, nađu više vremena za učenje Kur'ana što je dobro. S druge strane, u mjesecu ramazanu počelo je objavljivanje Kur'ana što je kao činjenica naglašeno u Kur'anu neposredno prije naredbe o postu. To može značiti da je mjesec ramazan Allah, dž.š., blagoslovio i odabrao za post baš zbog toga što se u njemu desio izvanredni događaj Prve objave.
Izvor: Novi.ba